Duurzaam verpakken en verzenden is de nieuwe norm
Binnen de e-commerce komt duurzaamheid steeds hoger in het vaandel te staan. Met hernieuwde doelstellingen wordt getracht bij te dragen aan een bewustere manier van verpakken en verzenden. Vermindering van afval en het terugdringen van de CO2-uitstoot vormen hierbij de belangrijkste peilers. Hoe groter een pakketje is, hoe minder er met een vracht meegezonden kan worden. Andersom geldt dus hetzelfde; hoe kleiner een pakketje, hoe meer er tijdens een ritje meegenomen kan worden. Precies dat is waar we met zijn allen zo veel als mogelijk heen moeten. Weg met die overbodige lucht dus.
De voordelen van luchtreductie
Een en ander is je waarschijnlijk al wel duidelijk geworden, maar laten we het eens concreet maken door ook de overige voordelen van het verminderen van lucht in verpakkingen op een rijtje te zetten. Bewustwording is namelijk vaak de eerste stap in het proces van duurzaamheid.
Ruimte besparen is geld besparen
Niet alleen is een kleinere verpakking voordeliger in aanschaf, maar ook de ruimte die je bespaart bij de opslag en verzending van producten draagt bij aan een lager kostenplaatje. Vergeet bij dit alles tot slot niet de kosten die je bespaart aan opvulmateriaal. Tel alles eens bij elkaar op en ontdek hoeveel financieel voordeel het jou brengt. Voor een efficiënte verzending kijk je dus altijd naar de mogelijkheden. Heb je een product van klein formaat? Denk dan eens aan brievenbusdozen, welke vaak een prima optie zijn en doorgaans voldoende stevigheid bieden. Leuk extraatje is dat ze ook te bedrukken zijn!
Een tevreden klant is wat telt
Je kent het vast wel, dat je eens een pakketje hebt ontvangen en jezelf daarbij hebt afgevraagd of het nu werkelijk nodig was om het betreffende product in zo'n grote verzendverpakking te versturen. Het is begrijpelijk dat dit tot irritatie leidt en een dergelijke, negatieve eerste indruk is niet wat je voor je bedrijf wenst. Als bedrijf hecht je veel waarde aan klanttevredenheid. Natuurlijk moet het product deugdelijk zijn, maar de manier van verpakken en verzenden mag zeker niet onderschat worden.